Reguły INCOTERMS są zbiorem zasad, które służą ujednoliceniu warunków, na których odbywa się globalny handel. Dzięki nim wszyscy uczestnicy handlu - importerzy, eksporterzy, przewoźnicy etc mogą wzajemnie się porozumiewać i wygodnie ustalać zasady współpracy.
INCOTERMS regulują:
- dystrybucję dokumentów handlowych
- warunki dostaw
- koszty dostaw
- moment przejścia ryzyka związanego z dostarczanym towarem
Z punktu widzenia rozliczeń VAT i jednoznacznego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego najistotniejszy jest rozkład ryzyka pomiędzy dostawcę a nabywcę.
Przepisy ustawy o VAT (art. 19a ust.1) wprowadzają ogólną zasadę, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy lub wykonania usługi.
Istotą dostawy jest przejście na nabywcę prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, czyli objęcia przez nabywcę korzyści i ciężarów związanych z towarem oraz ryzyka przypadkowej utraty lub uszkodzenia tego towaru. W najprostszym przypadku jest to moment wydania rzeczy. Jednakże w warunkach skomplikowanego handlu międzynarodowego moment, w którym korzyści i ciężary przechodzą na nabywcę bywa trudny do uchwycenia.
W takich przypadkach istotna jest chwila transferu ryzyka utraty lub zniszczenia towaru ze sprzedawcy na nabywcę - interpretacja indywidualna IPTPP2/443-572/14-4/IR. Reguły INCOTERMS jednoznacznie definiują ten moment. Jeśli ustalamy warunki dostaw za pomocą tych reguł, ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego nie powinno nastręczać większych trudnosci.
INCOTERMS® 2010
|
opis
|
przejście ryzyka/moment powstania obowiązku podatkowego
|
z zakładu
|
W momencie postawienia towaru nabywcy
do dyspozycji
|
|
dostarczony do przewoźnika
|
W momencie przekazania towaru
przewoźnikowi w umówionym miejscu (dokonania załadunku na środek
transportu)
|
|
przewóz opłacony do
|
W momencie przekazania towaru
pierwszemu przewoźnikowi
|
|
przewóz i ubezpieczenie opłacone do
|
W momencie przekazania towaru
pierwszemu przewoźnikowi
|
|
dostarczony do terminalu
|
W momencie dostarczenia towaru do
terminalu, przed wyładunkiem
|
|
dostarczony do miejsca
|
W momencie rozładunku towaru ze środka
transportu we wskazanym miejscu
|
|
dostarczony cło opłacone
|
W momencie przedstawienia towaru do
dyspozycji nabywcy w określonym miejscu
|
|
dostarczony wzdłuż burty statku
|
W momencie znalezienia się towaru
wzdłuż burty statku
|
|
dostarczony na statek
|
W momencie znalezienia się towaru na
statku
|
|
koszt i fracht
|
W momencie znalezienia się towaru na
statku
|
|
koszt ubezpieczenie fracht
|
W momencie znalezienia się towaru na
statku
|
Ja jestem zdania, że warto eksportować polskie produkty na rynki wschodnie. Potzrebne sa do tego certyfikaty gost k i inne dokumenty, ale mimo to uważam, ze warto je załatwić. Polskie rzeczy są doceniane m.in na Ukrainie i w Rosji.
OdpowiedzUsuń